A weboldal további használatával Ön hozzájárul a sütik (cookies) tárolásához és a bejelentkezéshez szükséges személyes adatainak kezeléséhez. További információ

Drop Zone információk igénylése a rendszerben


Mi a rendszer célja?

  1. A repülésbiztonság növelése könnyen elérhető, érthető és naprakész tájékoztatással

    Minden képzés és továbbképzés ellenére előfordulnak olyan incidensek, melyek a (távrepülő) pilóták tájékozatlanságára vezethetők vissza. A rendszer kidolgozásának öltetét közvetlenül megelőzően két különböző Drop Zone-t érintő légtérsértés is történt, melyek szerencsére nem jártak katasztrofális balesettel, de megelőzhetőek lettek volna, ha a pilóták tudják, mit csinál(hat)nak.

    Ezen a felületen összeszedtünk minden olyan információt, amit a műrepülő légterekről, a Drop Zone-okról, és a néhol velük átfedésben lévő TIZ légterekről tudni kell siklórepülő pilótaként.

  2. Platformfüggetlen felület, megbízható információforrás

    A megszokott gyakorlat a Drop Zone légterekkel kapcsolatos információk közzétételére ezidáig a különböző Facebook csoportokban történő posztolás volt. A rendszerben megjelenő információk hozzáféréséhez azonban nincs szükség Facebook fiókra, de (mindaddig, amíg igénylést nem kívánsz leadni) még starthelyek.hu fiókra se. Az információt csak meghatározott (a szövetségek által kijelölt) személyek tehetik itt közzé, emiatt nem kell aggódnod pl. kezdőként sem, hogy nem ismered, aki a posztot írta, és nem tudod, megbízhatsz-e benne.

  3. Drop Zone üzemeltetőknél történő informálódás hatékonyabbá tétele

    A DZ napi működését az üzemeltető maga is jelezheti, vagy valamelyik koordinátor a telefonos érdeklődést követően rögzíti. Így nem szükséges minden pilótának sorra felhívnia a DZ-t, aki még nem olvasta a FB posztot, vagy nem hallotta a starthelyen az információ szétkürtölését... Ez természetesen az igen elfoglalt DZ üzemeltetők számára is könnyebbség, mert nem kell ugyanazt sokszor, több telefon során elismételniük.

  4. Drop Zone üzemeltetőkkel, repterekkel való szorosabb együttműködés

    A rendszerben lévő légtérinformációk tekintetében a Drop Zone-ok üzemeltetői fiókregisztráció során közvetlen szerkesztési jogosultságot kapnak. A kapcsolatfelvétel során a legtöbb üzemeltető kifejezetten örömmel vette, hogy ilyen módon közvetlenebbül tud a siklóernyős pilótákkal kommunikálni, aktuális információkat eljuttatni a részükre.

  5. Az MKK verseny igazságosabbá tétele

    Azáltal, hogy nem szóbeszéd, vagy zárt csoportokban történő megosztás a felhasználható légterekre vonatkozó információáramlás módja, egyenlőbb feltételekkel versenyeznek a távrepülő pilóták. (Az erre vonatkozó szabályrendszer kidolgozása folyamatban van. Ennek elkészültéig a versenybe feltöltött repülések kiértékelése változatlan módon, az aktuálisan kihirdetett szabályzat szerint történik.)


Hogyan működik a rendszer?

Az együttműködésbe bevont Drop Zone-okkal kapcsolatban a pilóták (a koordinált SG légterekhez hasonlóan) leadhatják egy adott napra vonatkozó igénylésüket. Az igényléssel a pilóta azt fejezi ki, hogy a napi időjárás által meghatározott, várható repülési kurzusa érintheti az adott DZ légterét, ezért szeretne értesülni a DZ várható üzemidejéről.

Az, hogy leadtad az igényedet, értelemszerűen NEM azt jelenti, hogy berepülhetsz a Drop Zone légtérbe!

Minden nap reggel 9:00 órakor a rendszer ellenőrzi, hogy van-e igénylés leadva a Drop Zone-okra. Ha egy Drop Zone-ra legalább egy pilóta leadta az igényét, akkor e-mailben értesíti az Üzemeltetőt, valamint a kijelölt DZ koordinátorokat. A napi üzemre vonatkozóan az Üzemeltető, vagy ennek hiányában valamelyik DZ koordinátor (telefonhívást követően) rögzíti az információkat. Ezek az alábbiak lehetnek:

Az igénylést leadó felhasználók e-mailben értesülnek a státuszváltozásról (vagyis az igényléssel egyben fel is iratkoznak az adott DZ-re vonatkozó értesítésre). A berögzített információk nem módosíthatók, mivel a rögzítéstől kezdve közzétettnek minősülnek, és nem lehet garantálni, hogy egy esetleges változásról mindenki értesült, mielőtt felszállt. Az információ rögzítésekor a bejelentőnek lehetősége van opcionális (az adott napra vonatkozó) további szöveges információt, megjegyzést írnia.

Felhívjuk a figyelmeteket a 9:00 órai határidőre! Ha valaki ezután adja le az igényét, nem garantált, hogy az Üzemeltető vagy a koordinátorok észreveszik azt. (Ennek ellenére lehet értelme igényt leadni későbbi időpontban is, mivel az e-mailes értesítésre ezzel feliratkozhatunk.)


Hogyan tudsz igénylést leadni?

A rendszerben igénylést leadni a regisztrált pilóták tudnak tárgynapra, vagy következő napra. Ehhez a "Légtér" főmenü "Drop Zone" lapján az "Igények" oszlopban található, zöld színű gombra kell kattintani:

Kérjük, csak akkor adj le igényt, ha tényleg esélyét látod annak, hogy használnád a légteret! Tiszteljük meg az Üzemeltetőket és a koordinátorokat, hogy feleslegesen nem dolgoztatjuk őket!

Mit kell tudnod a Drop Zone légterekről?


Mit kell tudnod a TIZ légterekről?

26/2007 Légtér rendeletből:

56/2016 rendeletből:

Összefoglalva tehát: a TIZ légtér használata előtt mindenképp telefonon egyeztetni kell a toronnyal.


Mit kell tudnod a műrepülő légterekről?


Kik a DZ koordinátorok?

Az alábbi lista az aktuálisan DZ koordinátor jogosultsággal rendelkező felhasználókat tartalmazza. (Ezúton is köszönjük a munkátokat!)

Vissza