A weboldal további használatával Ön hozzájárul a sütik (cookies) tárolásához és a bejelentkezéshez szükséges személyes adatainak kezeléséhez. További információ
Drop Zone információk igénylése a rendszerben
Mi a rendszer célja?
A repülésbiztonság növelése könnyen elérhető, érthető és naprakész tájékoztatással
Minden képzés és továbbképzés ellenére előfordulnak olyan incidensek, melyek a (távrepülő) pilóták
tájékozatlanságára vezethetők vissza. A rendszer kidolgozásának öltetét közvetlenül megelőzően
két különböző Drop Zone-t érintő légtérsértés is történt, melyek szerencsére nem jártak
katasztrofális balesettel, de megelőzhetőek lettek volna, ha a pilóták tudják, mit csinál(hat)nak.
Ezen a felületen összeszedtünk minden olyan információt, amit a műrepülő légterekről,
a Drop Zone-okról, és a néhol
velük átfedésben lévő TIZ légterekről tudni kell siklórepülő pilótaként.
A megszokott gyakorlat a Drop Zone légterekkel kapcsolatos információk közzétételére
ezidáig a különböző Facebook csoportokban történő posztolás volt.
A rendszerben megjelenő információk hozzáféréséhez azonban nincs szükség Facebook fiókra,
de (mindaddig, amíg igénylést nem kívánsz leadni) még starthelyek.hu fiókra se.
Az információt csak meghatározott (a szövetségek által kijelölt) személyek tehetik itt közzé,
emiatt nem kell aggódnod pl. kezdőként sem, hogy nem ismered, aki a posztot írta, és nem tudod,
megbízhatsz-e benne.
Drop Zone üzemeltetőknél történő informálódás hatékonyabbá tétele
A DZ napi működését az üzemeltető maga is jelezheti, vagy valamelyik koordinátor
a telefonos érdeklődést követően rögzíti. Így nem szükséges minden pilótának sorra
felhívnia a DZ-t, aki még nem olvasta a FB posztot, vagy nem hallotta a starthelyen az
információ szétkürtölését... Ez természetesen az igen elfoglalt DZ üzemeltetők számára is
könnyebbség, mert nem kell ugyanazt sokszor, több telefon során elismételniük.
Drop Zone üzemeltetőkkel, repterekkel való szorosabb együttműködés
A rendszerben lévő légtérinformációk tekintetében a Drop Zone-ok üzemeltetői
fiókregisztráció során közvetlen szerkesztési jogosultságot kapnak.
A kapcsolatfelvétel során a legtöbb üzemeltető kifejezetten örömmel vette,
hogy ilyen módon közvetlenebbül tud a siklóernyős pilótákkal kommunikálni, aktuális
információkat eljuttatni a részükre.
Az MKK verseny igazságosabbá tétele
Azáltal, hogy nem szóbeszéd, vagy zárt csoportokban történő megosztás a felhasználható
légterekre vonatkozó információáramlás módja, egyenlőbb feltételekkel versenyeznek a
távrepülő pilóták.
(Az erre vonatkozó szabályrendszer kidolgozása folyamatban van.
Ennek elkészültéig a versenybe feltöltött repülések kiértékelése változatlan módon, az
aktuálisan kihirdetett szabályzat
szerint történik.)
Hogyan működik a rendszer?
Az együttműködésbe bevont Drop Zone-okkal kapcsolatban a pilóták (a koordinált SG légterekhez
hasonlóan) leadhatják egy adott napra vonatkozó igénylésüket. Az igényléssel a pilóta azt
fejezi ki, hogy a napi időjárás által meghatározott, várható repülési kurzusa érintheti az adott DZ légterét,
ezért szeretne értesülni a DZ várható üzemidejéről.
Az, hogy leadtad az igényedet, értelemszerűen NEM azt jelenti, hogy berepülhetsz a Drop Zone légtérbe!
Minden nap reggel
9:00 órakor
a rendszer ellenőrzi, hogy van-e igénylés leadva a Drop Zone-okra.
Ha egy Drop Zone-ra legalább egy pilóta leadta az igényét, akkor e-mailben értesíti az Üzemeltetőt,
valamint a kijelölt DZ koordinátorokat. A napi üzemre vonatkozóan az Üzemeltető, vagy ennek hiányában
valamelyik DZ koordinátor (telefonhívást követően) rögzíti az információkat. Ezek az alábbiak lehetnek:
nincs adat
- nem történt még adatrögzítés (pl. még senki nem hívta fel az Üzemeltetőt)
aktív
- a DZ aktív (vagy a nap folyamán bármikor beeshet aktiválási igény)
részben aktív
- a DZ a megadott idősávban aktív.
Az idősávon kívül szabadon használható a siklórepülők számára.
részben inaktív
- a DZ a megadott idősávban inaktív, szabadon használható a siklórepülők számára.
Az idősávon kívül aktív.
inaktív
- a DZ egész nap inaktív, szabadon használható a siklórepülők számára
Az igénylést leadó felhasználók e-mailben értesülnek a státuszváltozásról (vagyis az igényléssel
egyben fel is iratkoznak az adott DZ-re vonatkozó értesítésre).
A berögzített információk nem módosíthatók, mivel a rögzítéstől kezdve közzétettnek minősülnek,
és nem lehet garantálni, hogy egy esetleges változásról mindenki értesült, mielőtt felszállt.
Az információ rögzítésekor a bejelentőnek lehetősége van opcionális (az adott napra vonatkozó) további
szöveges információt, megjegyzést írnia.
Felhívjuk a figyelmeteket a
9:00 órai határidőre!
Ha valaki ezután adja le az igényét, nem garantált,
hogy az Üzemeltető vagy a koordinátorok észreveszik azt. (Ennek ellenére lehet értelme igényt leadni
későbbi időpontban is, mivel az e-mailes értesítésre ezzel feliratkozhatunk.)
Hogyan tudsz igénylést leadni?
A rendszerben igénylést leadni a regisztrált pilóták tudnak tárgynapra, vagy következő napra.
Ehhez a "Légtér" főmenü "Drop Zone" lapján az "Igények" oszlopban található, zöld színű gombra kell kattintani:
Kérjük, csak akkor adj le igényt, ha tényleg esélyét látod annak, hogy használnád a légteret!
Tiszteljük meg az Üzemeltetőket és a koordinátorokat, hogy feleslegesen nem dolgoztatjuk őket!
Mit kell tudnod a Drop Zone légterekről?
Működésen kívüli (nem igénybevett) Drop Zone légtérbe történő berepülés megengedett.
DE:
A
Légtérfelhasználási terv
nem tartalmazza a Drop Zone légterek napi
működésének időpontjait! Ezeket a légtereket
BÁRMIKOR
aktiválhatják! Használat előtt 30 perccel
elég a szándékot jelezni. Felesleges FIC-től ilyen típusú légterekre vonatkozó infót kérni repülés
előtt.🙁 Minden esetben kerülni kell, kivéve ha légtér üzemeltetőjével sikerül felvenni a kapcsolatot,
aki biztosít arról, hogy aznap biztos nem lesz üzem, vagy FIC hívását követő
30 percen belül
el is hagyod a légteret.
"A működő Drop Zone légtérbe történő berepülés, illetve a Drop Zone légtér alatt való átrepülés előtt
a légijármű vezetőnek
fel kell vennie a kapcsolatot
a légtér közzétett frekvenciáján
a Drop Zone légtér koordinációs feladatait ellátó szervezettel és kizárólag a szervezet
hozzájárulása esetén repülhet be a légtérbe, illetve repülhet át a légtér alatt."
(26/2007 Légtér rendelet 18/E.§ (7))
A kapcsolatfelvétel módja Drop Zone-onként eltérő lehet.
Az egy-egy konkrét DZ-ra vonatkozó helyi szabályokat, információkat az Üzemeltetők feltölthetik ide a
Rendszerbe, és változás esetén később aktualizálhatják. Érdemes emiatt időnként ellenőrizni a
DZ táblázat jobb oldalán látható
gombnál elérhető infókat. Reméljük ezekkel mielőbb elkészülnek, előre is
köszönjük az Üzemeltetők fáradozását!
Ahol a DZ a hozzátartozó reptér
forgalmi tájékoztató körzetén (TIZ)
belül helyezkedik el arra a következő részben olvasható infók (is) vonatkoznak.
A TIZ (forgalmi tájékoztató körzet):
"az a nem ellenőrzött repülőterek körül kijelölt meghatározott térbeli kiterjedésű légtér,
amelyben a repülések számára a repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot
az érintett repülőtér repülőtéri repüléstájékoztató szolgálata (AFIS) nyújtja"
(értsd: irányítótorony)
TIZ akkor üzemelhet, ha abban AFIS-t nyújtanak (értsd: van valaki a toronyban)
Ha a TIZ-en belül RMZ is ki van jelölve, azt a légteret csak
reprádióval
lehet igénybe venni (nekünk nem jó). Ha TMZ van, akkor transzponder is kell (ez már végképp rossz).
Ha rádióval fel nem szerelt VFR légijármű AFIS egységgel rendelkező repülőtérre kíván repülni,
repülését a felszállás előtt egyeztetnie kell az AFIS egységgel. (75.§)
Annak a légijárműnek, amely a TIZ-t leszállási szándék nélkül kíván átrepülni,
tájékoztatnia kell a repülőtéri AFIS egységet a légtér határának átrepülése előtt (...) (78.§)
Azokon a repülőtereken, ahol műszer szerinti megközelítési eljárások végrehajtása is lehetséges,
az AFIS egységnek a VFR légijárművet a TIZ határánál várakoztatnia kell,
ha ez a műszer szerinti megközelítést végrehajtó IFR légijármű biztonsága érdekében szükséges (81.§)
Összefoglalva tehát:
a TIZ légtér használata előtt mindenképp telefonon
egyeztetni kell
a toronnyal.
Mit kell tudnod a műrepülő légterekről?
Műrepülés céljából kijelölt légtér, jelenleg ilyen a
LHSA2A és LHSA2B,
melyek a Velencei-tó alatt helyezkednek el.
Ha a külön műrepülés céljára kijelölt légtérben műrepülést hajtanak végre,
a feladatot végrehajtó légijármű kivételével egyéb légijármű
nem repülhet be.(56/2016 rendelet 8.§)
LHSA2A/B lehetséges üzemideje:
munkanapokon 09:00-18:00
óra (LT) között,
pihenő- és
munkaszüneti napokon 09:00-12:00
óra (LT) között, valamint
15:00-18:00
óra (LT) között
A műrepülő légtérnek nincs dedikált koordinátora vagy légtér parancsnoka.
A
Légtérfelhasználási terv
nem tartalmazza a műrepülő légterek napi
működésének időpontjait! Ezeket a légtereket
BÁRMIKOR
aktiválhatják! Használat előtt 30 perccel
elég a szándékot jelezni. Felesleges FIC-től ilyen típusú légterekre vonatkozó infót kérni repülés
előtt.🙁 Minden esetben kerülni kell, kivéve ha a FIC hívását követő
30 percen belül
el is hagyod a légteret.
Kik a DZ koordinátorok?
Az alábbi lista az aktuálisan DZ koordinátor jogosultsággal rendelkező felhasználókat tartalmazza.
(Ezúton is köszönjük a munkátokat!)